Resources for Yevamos daf 59

1.      Theגמרא  discusses the איסור of a כהן גדול marrying a בעולה. The משנה למלך in הלכות איסורי ביאה פּרק פּרק י"ז הל׳ י"ג has the following ספק: what would we say if someone was fully בועל a woman but somehow didn’t remove the בתולים? That is known as “הטייה”. Is she still considered a בתולה or is she now a בעולה? This gets to the crux of an important question: what exactly was the תורה driving at with the איסור בעולה לכהן גדול? Is it the בתולים itself that is the issue or the ביאה? The שער המלך there in ד"ה וראיתי להרב says that our סוגיא should be a clear ראיה: the גמרא by the ברייתא of מאנס tries to find a case of a woman who was נבעלה to a כהן גדול and is still somehow not a בעולה. Why didn’t the גמרא say the case of הטייה? It must be that this is considered a בעולה as well.

2.      The רמב"ם  in הלכות איסורי ביאה פּרק פּרק י"ז הל׳ י"ג paskens that a כהן גדול can’t marry a בוגרת. He also paskens in הל׳ י"ד like רב that she can’t marry a נבעלת שלא כדרכה. This should be an impossible combination. Our גמרא said that if you hold he can’t marry a בוגרת (like ר"מ), then he can marry a נבעלת שלא כדרכה. If you hold he can marry a בוגרת (like ר"א ר"א ור"ש) then he can’t marry a נבעלת שלא כדרכה. So how can the רמב"ם  pasken they are both אסור? The אור שמח there answers that that theרמב"ם  paskened like the ירושלמי. The ירושלמי has a גירסא that says that ר"א ור"ש say that you can’t marry a בוגרת but you can marry a מוכת עץ (as opposed to our גמרא that says ר"א ור"ש hold you can marry a בוגרת but can’t marry a מוכת עץ.) The ירושלמי explains that the issue is that a כהן גדול must marry a נערה and a בוגרת isn’t a נערה while a מוכת עץ is. The אור שמח explains that our גמרא does not hold there is any need to marry a נערה for the sake of the age itself. Rather, the focus of the מחלוקת ר"מ ור"א ור"ש regarding בוגרת and מוכת עץ is the בתולים. Consequently, if a בוגרת is not allowed then certainly a נבעלת שלא כדרכה shouldn’t be allowed since in that case a מעשה was done. Therefore, the ריבוי of בתוליה would have to be a חידוש that נבעלה שלא כדרכה is allowed. However, this גירסא in the ירושלמי understands that the issue of בוגרת is her not being a נערה. Therefore, even though a בוגרת is אסורה a נבעלה שלא כדרכה who is still a נערה would be מותרת, so the ריבוי of בתוליה is to say she is אסורה. The רמב"ם  paskened like the ירושלמי like he does in many places.

3.      The גמרא brings aברייתא  about a כהן גדול  who is מאנס  a woman. תוספות in ד"ה אלא says that you see from our גמרא that there is a קנס even for being מאנס a woman שלא כדרכה since the גמרא suggests that the ברייתא talking about מאנס is referring to a ביאה שלא כדרכה. Based on this, he asks on רש"י in סנהדרין דף ע"ג ע"ב ד"ה משעת who says that when you are מאנס a woman you only pay קנס when you ruin the בתולין. If so, there shouldn’t be a קנס on a ביאה שלא כדרכה. The חידושי הר"ן there in  ד"ה משעת answers for רש"י that ביאה שלא כדרכה is different in that the ביאה did all it could do, as opposed to a normal ביאה that wasn’t a משיר בתולים where the full ביאה did not occur so you don’t pay קנס. However, the רמב"ם  in הלכות נערה בתולה פּרק א׳ הל׳ ח says clearly that there is no קנס for ביאה שלא כדרכה. So how could our גמרא suggest the  ברייתאis talking about a ביאה שלא כדרכה? The תוספות ר"י הזקן on קידושין דף י says that the סוגיות are not related at all. One is not חייב in קנס for a ביאה שלא כדרכה. However, our סוגיא is only discussing whether you have to marry her and you do have a חיוב of ולו תהיה לאשה from a ביאה שלא כדרכה. 

Rabbi Millman's Marei Mekomos Halacha

New Daf Hashavua newsletter - Shavua Matters

Rabbi Mordechai Papoff - English Topics

Rabbi Yaakov Blumenfeld - Shakla Vetarya

Rabbi Azriel Katz - Meforshim Overview

Rabbi Yishai Rasowsky - Tosfos Synopsis

Rabbi Yechiel Grunhaus - Points to Ponder