Playback speed

Resources for Chagigah Daf 23

מראה מקומות

1.     The גמרא says that our משנה that allows someone to carry something that is טמא טומאת מדרס while carrying תרומה but not while carrying קודש is going like ר חנניה בן עקיבא who says חז"ל only made גזרות כמעשה שהיה, as we see from the case of פּרה אדומה where according to ר חנניה they only forbade carrying מי חטאת in a boat, in the ירדן, etc. The question is to what extent these twoגזרות  are תלוי זה בזה. See the רמב"ם in הלכות אבות הטומאה, פּרק י"ב הלכה ג who paskens that one can carry טומאת מדרס for תרומה and not for קודש, yet in הלכות פּרה אדומה פּרק י הלכה ב he paskens like the ת"ק that מי חטאת is אסור in every river. According to the simple reading of our גמרא, that would seem to be a סתירה. See the חזון אי"ש in או"ח סימן קכ"ט who says that the רמב"ם understood that the גמרא was just saying that we see the concept of limiting a גזרה similar to the מעשה שהיה from ר חנניה בן עקיבא. However, in our case of carrying מדרס, even the ת"ק would agree. He also learns this is exactly what the תוספות on our דף in ד"ה לא ישא was trying to say. However, it is clear that many אחרונים (מהרש"א, טורי אבן) did not learn that way in תוספות. 

 

Regarding the general idea of only making גזירות כמעשה שהיה, there is an interesting discussion in the poskim about applying this to קטניות on פּסח. See the שו"ת חכם צבי in סימן קכ"ז אות ב who is discussing whether coffee beans should be considered קטניות and brings a proof from our גמרא that we shouldn’t extend the גזרה of קטניות to any new foods that they didn’t forbid originally, as we only make גזירות כמעשה שהיה. Rav Moshe inאגרות משה, או"ח ג סימן ס"ג  said regarding peanuts that קטניות isn’t really a full גזרה  anyway and anything that wasn’t around when the גזרה was made isn’t included. As an aside, there is a מחלוקת how to interpret that תשובה. Rav Schachter שליט"א holds that if the specific item wasn’t around in the time of the גזרת קטניות and wasn’t accepted at any time as קטניות, then it is allowed on פּסח even if it fits all the criteria of קטניות. Rav Belsky זצ"ל disagreed and held that if something fits all the criteria of קטניות, then it is inherently included in the original גזרה of קטניות even if it wasn’t around in the past. An example of that is corn which was certainly a new world food yet became accepted as קטניות. Rav Moshe is just discussing items that don’t fit all the criteria like peanuts.

 

2.     The גמרא says that the story that occurred with the אפר חטאת was that there was טומאת מת in the same boat as the אפר חטאת and רש"י explains that the אפר חטאת was מאהיל עליו. See the טורי אבן who asks that תוספות in יומא דף מ"ח says that אפר חטאת can’t be מקבל טומאה מן התורה, so why do we need to make a גזרה lest it become טמא? He answers that even though the אפר חטאת itself can’t be מקבל טומאה מן התורה, there is a requirement that it be in a “מקום טהור” as it says “והינח במקום טהור”, and that cannot be achieved if it is being מאהיל on טומאת מת. See the ערוך לנר in יבמות דף קט"ז ע"ב who says that this explains why the רמב"ם in the פּירוש המשניות of the משנה in פּרה פּרק ט משנה ו explains the issue with the אפר חטאת as "להיותם במקום טמא".


Rabbi Azriel Katz - Meforshim Overview

Rabbi Yechiel Grunhaus - Points to Ponder

New Daf Hashavua newsletter - Shavua Matters

Rabbi Mordechai Papoff - English Topics