Resources for Beitzah daf 18

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman

  1. The גמרא brings four different explanations as to why one cannot be טובל a כלי on ט"יו. There is a significant ראשונים מחלוקת as to which of the four opinions we pasken like. See the רי"ף who brings only רב יוסףs reason of גזרה משום סחיטה and ביבי רבs reason of גזרה שמא ישהה. See the רא"ש סימן י"ב who paskens like רבה’s reason of גזרה שמא יעברינו ד' אמות ברה"ר and רבא of נראה כמתקן. The most salient נפקה מינה between these two psakim are whether one is allowed to טובל a new pot (which they bought from a גוי) on Shabbos. According to theרא"ש they could not since it is מחזי כמתקן since it is totally unusable until it is toveiled. According to the רי"ף it would be allowed since there is no גזרה שמא ישהה since no food can get ruined. See theשו"ע או"ח סימן שכ"ג סע' ז who brings two opinions as to whether one can טובל their new pots on Shabbos. The רמ"א there is מחמיר and the משנה ברורה is מחמיר as well unless there is a ספק whether the pot needs טבילה at all.

 

  1. See the רמב"ם הלכות יו"ט פּרק ד' הל' י"ז who paskens like רב ביבי, and yet in הל' ח' הלכות שבת פּרק כ"ג, he paskens like רבא that the issue is נראה כמתקן. See the מהרש"א who says that the רמב"ם holds that יו"ט is clearly more stringent than שבת since if a כלי becomes טמא on Shabbos one cannot טובל it, whereas if it happens on יו"ט you can. Therefore, on יו"ט we need the גזרה שמא ישהה since without it, we would have been מקיל due to שמחת יו"ט. See the אבני נזר או"ח סימן תי"ח who says that the רמב"ם held that everyone really agrees to רבא’s גזרה of נראה כמתקן. This must be true since there is a משנה in תרומות that says one cannot טובל כלים on Shabbos, yet גזרה רבה’s of שמא יעברינו ד' אמות ברה"ר should not apply on a regular Shabbos since there is no מצוה חיובית to טובל your כלי. Therefore, we would not need a גזרה ofשמא יעברינו ד' אמות ברה"ר since that is only when one is בהול for a מצוה חיובית. It must be that everyone agrees to רבא regarding שבת. However, in הלכות יו"ט, the רמב"ם wasn’t taking sides but just quoting the opinion for which the גמרא found support in a ברייתא.

 

  1. In terms of רבה’s גזרה שמא יעברינו ד' אמות ברה"ר, there is a מחלוקת as to what the מצוה See the רשב"א who says it is clear that רבה’s גזרה only applies where one is בהול to do a מצוה (as mentioned above). Therefore, he says that the מצוה is to be מטהר your כלים. It is not clear what mitzvah he is referring to. See the אבני נזר או"ח סימן תי"ח who says that the רשב"א means that there is a general מצוה to purify your כלים which is not connected to יו"ט. See the שיטה מקובצת who says that there is a מצוה to purify your כלים specifically on a יו"ט, as part of the מצוה to purify yourself before the רגל. See the שאגת אריה in סימן נ"ו who says that there really is no מצוה at all. It’s just that if you want to use it for תרומה, you must טובל it and that wouldn’t be considered בהול. On the flip side, there is no mitzvah that will be מבוטל if we make the גזרה, unlike the cases of שופר and the like. Therefore, on balance, חז"ל made the גזרה.

 

  1. The גמרא brings the opinion of ביבי רב who says it is a גזרה שמא ישהה. רש"י explains that the fear is that the person will leave it for a while and come to use it for תרומה and be מטמא it. See the ר"ן who says that the issue is that a person will wait for יו"ט to טובל his כלים since that is when he has free time which is similar to the prohibition of מכוון מלאכתו למועד. See the רא"ה בשם יש מפרשים who says the fear is that you will leave it till יו"ט and one must purify their כלים prior to יו"ט. This is similar to what we quoted earlier from the שיטה מקובצת that there is a mitzvah to purify your כלים prior to a יו"ט.

---------------------------------------

מראה מקומות

Rabbi Schachne Weinberger 

דף י''ח ע''א

רש"י ד"ה בדלי טמא

- מהרש"א

- מהרש"ל

שמא יעבירנו ד' אמות

- שיטה

- רא"ש סי' י"ב

- שאגת אריה סי' נ"ו

- ביאור הלכה סי' שכ"ג סעיף ז' ד"ה מותר להטביל

תוס' ד"ה כלי

- תוס' מס' חגיגה דף כ"א ע"א ד"ה האונן

- אבני מילואים שו"ת סי' י'

- קהלת יעקב סי' י"ד

מדלין בכלי טמא והוא טהור

- מגן אברהם סי' שכ"ג ס"ק י"ג

- ביאור הלכה סי' שכ"ג סעיף ז' ד"ה ימלאנו

דף י"ח ע"ב

החושש בשיניו

- שו"ע או"ח סי' שכ"ח סעיף ל"ב

ומשנה ברורה שם

הואיל

- שאגת אריה סי' ק"ג

- שו"ת משיב דבר ח"א סי' ל"ו

- אגרות משה או"ח ח"ד סי' ע"ה

טבילה בזמנה מצוה

- ב"ח יו"ד סי' תצ"ז

- נקודת הכסף שם

- ערוך השולחן שם סעיף ח'

תד"ה ושוין

- ראש יוסף

-----------------------------------

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)