Resources for Beitzah daf 17

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman

  1. The גמרא says that a person can make an עירוב תבשילין on יו"ט in חו"ל and make a תנאי that if the first day of יו"ט is really יו"ט, then he hasn’t done anything, but if it’s חול, then it should be a valid עירוב תבשילין. He repeats the same thing the next day and will therefore have a valid עירוב תבשילין no matter which day is actually יו"ט. See the רמב"ם הלכות יו"ט פּרק ו' הל' י"ד who says that this only worked when they were מקדש על פּי הראיה. However, nowadays with an established calendar, we know that the second day יו"ט is not really יו"ט, and yet we keep it anyway. Therefore, we are keeping it as a מנהג של ואדי and can’t make such a תנאי anymore as we aren’t really מסופּק See the לחם משנה there who asks that this statement of the רמב"ם seems to be in contradiction with the רמב"ם in פּרק א' הל' כ"ג where he paskens that an egg that was laid on the first day of יו"ט is permitted on the second day (בזה מותרת בזה). The רמב"ם there does not say it is not relevant nowadays. See חידושי רב חיים הלוי ז"ל who answers that when it comes to making a תנאי, the רמב"ם is right that we can’t make a תנאי that “if today is not יו"ט…” since we treat both days as יו"ט. However, to make the egg forbidden, both days would have to be יו"ט, and that is not true. In other words, we treat each day individually as יו"ט, but both days collectively are not treated as יו"ט.
  1. The גמרא says that a woman can fill her pot with food even though she only needs a little bit for יו"ט. This is called ריבוי בשיעורין. This is only permissible on יו"ט. On שבת, however, one cannot be מרבה בשיעורין. This is clear from the גמרא in מנחות ס"ד that ask: If someone needs two fruit plucked from a tree on שבת for a חולה שיש בו סכנה, and one branch has three fruit while two others have one fruit each, which is better to cut? It seems clear that you would not be able to cut down the one with three fruit, even though it is justמרבה בשיעורין. There is an important מחלוקת as to whether this is a דין דאורייתא or a דין דרבנן. תוספות there says it is a דין דרבנן, and that is why it is מותר לגמרי on יו"ט, since חז"ל allowed it משום שמחת יו"ט. There is another גמרא, in שבת that says if a child needs warm water after a ברית on Shabbos, we can include additional water for his mother (if she is a חולה שיש בו סכנה). It would seem then that מרבה בשיעורין is permissible even on שבת? See the רשב"א brought by the ר"ן in our סוגיא who says that לצורך מצוה they allowed it on שבת as well. The ר"ן disagrees with both תוספות and the רשב"א and says that מרבה בשיעורין is an איסור דאורייתא. The reason it is allowed on יו"ט is because אוכל נפש is allowed on יו"ט, and it made sense to חז"ל that you wouldn’t need to measure out exactly how much you need and could include extra as long as there is no added טירחא. The גמרא in Shabbos that allows warm water for a child is talking about having a non-Jew heat the water. See the חתם סופר here who says that even the ר"ן agrees that this is not an איסור סקילה, but just an איסור בעלמא since the גמרא allows warming water by a non-Jew only if the mother needed it anyway and you are just being מרבה בשיעורין. This proves that it must not be the same levelאיסור as cooking it just for the baby. See theקובץ שיעורים אות מ"ח who disagrees and says that there is a difference between asking a גוי to cook for a mother and her baby as opposed to cooking just for the baby. The difference is in the אמירה לעכו"ם. There are two aspects to אמירה לעכו"ם –the act of the גוי and theאמירה  to the גוי. If one asks for water, in terms of אמירה לעכו"ם itself, one has added nothing. It is true that in the act of the גוי there is a ריבוי בשיעורין for which you are liable because of יש שליחות לעכו"ם לחומרא, but in the אמירה itself you have done nothing wrong. That is why even according to the ר"ן it is only allowed אגב the mother, since at least your אמירה is ok.

 

Rabbi Schachne Weinberger 

דף י''ז ע''א

מקדש ישראל והזמנים

- ביאור הלכה סוף סי' תפ"ז

מניח אדם עירוב תבשילין מיו"ט לחבירו ומתנה

- חתם סופר

- שיטת הרמב"ם הלכות יו"ט פ"ו הלכות י"א-טו

- הג"ר חיים

ריבוי בשיעורים

- ר"ן דף ט' ע"ב בדפי הרי"ף ושם בשם הרשב"א

- מ"ב סי' שי"ח סקי"ג

- קובץ שיעורים אות מ"ח ומ"ט

- אור שמח הלכות שבת פרק י"ח והר צבי או"ח סי' קע"ז

- אגרות משה או"ח ח"ב סי' ק"ג

- רע"א עירובין דף ס"ח ע''א

- קהלת יעקב סי' י"ג

דף י"ז ע"ב

עבר ואפה

- ראש יוסף

- ביאור הלכה סוף סי' תקכ"ז

- ט"ז סי' תק"ב סק"א

- ביאור הלכה ריש סי' תק"ב

המעשר פירותיו בשבת, המבשל בשבת

- רמב"ם הל' שבת פרק ו' הכ"ז

- רמב"ם הלכות שבת פכ"ג הט"ו

- רמב"ם הלכות יו"ט פרק ו' הלכה י', ולחם משנה שם

התחיל בעיסתו

- רא"ש סי' י"ב

מטבילין את הכל מלפני שבת

- ים של שלמה סי' י"ט

- צל"ח

-----------------------------------

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)