Resources for Beitzah 13

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman

  1. The גמרא at the end of the previous דף discussed the whether one could be מפרך mustard seeds from a bundle and eat them on יו"ט. What exactly is the שאלה? רש"י says that the issue is that breaking the mustard seed from its shell is דש, and even though דש should have been permitted for אוכל נפש, that’s only when it is אי אפשר מבעוד יום. In this case, it was אפשר מבעוד יום. The גמרא answered that since it is done כלאחר יד, it’s permitted anyway. It seems that the מסקנא of the גמרא was that דש would have been forbidden if it wasא"א מבעוד יום, except here it is permitted due to a שינוי. See the first רש"י in פּרק אין צדין where רש"י says this explicitly. תוספות דף ג' ד"ה גזרה quotes the ירושלמי that says the מלאכות of אוכל נפש that are permitted on יו"ט are only מלישה ואילך. In other words, all מלאכות done prior to kneading bread are never permitted on יו"ט, including דישה. In that case, the question of our גמרא was, could one violate a מלאכה on יו"ט that is done כלאחר יד? See the ר"ח שבת דף עג who, interestingly, explains the איסור דאורייתא of המנפט on שבת asמולל שיבולין. It would seem that the ר"ח does not consider מולל שיבולין to be כלאחר יד in which case the only reason you would be allowed to do it on יו"ט, is because you can only use individual fingers and not your whole hand as explained at the end of י"ג:
  2. The גמרא says that a לוי who gave מעשר prior to giving תרומה must remove the kernel from the stalk when giving תרומת מעשר as a קנס. Without the קנס, the לוי could have said, just like I received it attached to the stalk, so too will you, the כהן, receive it attached to the stalk. See the גרי"ז הלכות תרומות ד"ה והנה צ"ע who has the following חקירה: In general, one must give תרומה to aכהן  from crops considered מתוקן. Is this a דין  in the זכות הכהן or is it מידיני הפרשה? From the fact that one cannot be תורם מן הגמור על שאינו גמור it would seem that it is a דין הפרשה, yet from the fact that one cannot be תורם מן אינו גמור על הגמור it would seem it is a זכות הכהן. He therefore concludes that both are true. If so, how can our גמרא say that the לוי shouldn’t need to remove the kernel just because it was given to him that way? There is a still a דין הפרשה to give it מתוקן! He answers that we must be talking about a case where the ישראל intended to fully process the grain and the לוי did not. The רמב"ם says that someone who brings in שבלים to his house with the intention of making מלילות, can be מפריש from שבלים. As such, since the לוי was not planning on being כותש what he received, there is no “הפרשה of מתוקן” issue for him. The only reason to give מתוקן was due to the ישראל’s intent to process all the grain which created a זכות הכהן, to which the לוי can rightly say to theכהן , “I received it this way from the ישראל so that’s how I am giving it to you”.
  3. Regarding the קנס that the לוי must remove the kernel from the husk when giving תרומת מעשר, רש"י explains the קנס is due to the לוי causing the ישראל to violate בל תאחר which forbids the giving of תרומות ומעשרות out of order. See the רמב"ם תרומות פּרק ג' הל' י"ד who explains the קנס is due to the לוי being מפסיד theכהן a portion of his תרומה גדולה. See the חתם סופר who says that רש"י did not learn like the רמב"ם since there is no real loss because חטה אחת פּוטרת את הכרי. See the רש"ש who says the רמב"ם didn’t learn like רש"י as he understood that you are not עובר בבל תאחר before there is a חיוב הפרשה.
  4. The גמרא says that making a pile in your house of crops or being מולל grains in your hands is פּטור on שבת since it isn’t a מלאכת מחשבת. In most of ש"ס, מלאכת מחשבת refers to the need to have כוונה in order to violate שבת. See רש"י ד"ה אלא who says that our גמרא requires that the מלאכה must also be a מלאכת אומנות. See the פּרי חדש אה"ע סימן קכ"ג who says that this is the source of the פּטור of כלאחר יד on שבת.

--------------------------------------------------------

מראה מקומות

 

Rabbi Schachne Weinberger 

דף י''ג ע''א

 הא רבי הא רבי יוסי בר יהודה

ראש יוסף

תוס' בבא מציעא דף פ"ח ע"ב ד"ה לא משיפסקו

רמב"ם הל' מעשר פ"ג הלכה ד'

אמר רבא קנסא

ברכת אברהם

חתם סופר

משנה למלך הלכות תרומות פ"ג הי"ג

דף י'ג ע"ב

מקלף

תוס' ד"ה ואם קלף

נצי"ב

קהילות יעקב ביצה סי' ט'

המקלף שעורים

אגרות משה או"ח חלק א' סי' קכ"ה

כיצד מולל

רז"ה

ר"ן בשיטת הרי"ף [דף ו' ע"א בדפי הרי"ך ד"ה ואיכא]

שו"ע סי' שי"ט סעיף ו', מחבר ורמ"א

-----------------------------------

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)