Resources for Beitzah 10

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman 

  1. The גמרא at the end of דף ט: says that רב יוחנן אומר, מוחלפת השיטה. תוספותד"האמר says that רב יוחנן meant that we should switch the גירסא of our original משנה only, and leave the rest as they are. So ב"ה is מקיל בשמחת יו"ט and ב"ש is מחמיר. See the פּנ"י who points out that רש"י in ד"ה מוחלפת who sounds like we switch the גירסא in every one of the other משניות and leave our משנה as it is, since he says the word "כאן".  As far as the מסקנא, the גירסא we have in the גמרא makes it sound like we don’t למסקנא need to ever say מוחלפת השיטה . The תוספות mentioned above, sounds like מוחלפת השיטה is the מסקנא of the גמרא and that they did not have the line we have in the גמרא where the גמרא refutes רב יוחנן. The פּנ"י says that רש"י also sounds like this inד"ה אף להחזיר since he gives a reason of טרחא שלא לצורך which does not correspond to the response we have of the גמרא which is addressing בנין וסתירה בכלים. See the רי"ף who does not change the גירסא of any of the משניות. One possibility to explain this is that the רי"ף had our גירסא in the גמרא which is דוחה even the last attempt by רב יוחנן  to say מוחלפת השיטה. See רשב"אד"הוהרי"ף who says that מוחלפת השיטה does not mean to change the גירסא but rather that “this is an anomaly in this person’s שיטה”. This would explain the רי"ף’s שיטה even with רש"י’s טרחא
  2. The גמרא says that the issue of whether you need to actually pick up the birds or just say you are מזמין them is תלוי on how מקיל you are for שמחת יו"ט. On the top of י:  it says that ב"ה  says you must at least point out which ones you intend to take the next day so that you will not change your mind and not have שמחת יו"ט. There is a famous מחלוקת as to whether you can be יוצא the מצוה של שמחת יו"ט with anything other than meat. See טורסימןטקכ"ט who sounds like you need to eat meat. The שו"ע there does not quote that requirement, while the משנהברורה See the שאגתאריהסימןס"ט who sounds like he holds it is a חיוב דאורייתא to eat specifically beef on יו"ט. See the ידאפרים in יו"דסימןא' who says that our גמרא which discusses שמחת יו"ט regarding doves is a proof that even fowl would be acceptable.
  3. The גמרא says that the משנה that says that אין נותנין עור לפני הדורסן ולא יגביהנו is a question on our משנה and therefore suggests מוחלפת השיטה. See רעק"א who says an important יסוד that comes up again and again in this מסכתא: he says that the question is only from the fact that the person (according to ב"ה) is allowed to put the עור in front of people to step on it, as that is שימוש במוקצה. There is no question from the fact that you are allowed to pick it up since טלטול מוקצה is a much lower איסור  and permitted for שמחת יו"ט and would be allowed even if the עור wasn’t חזי למיסגא עלייהו.
  4. When the גמרא discusses taking the doves, it is clear that the only issue is הכנה and not צידה. See תוספות on ט: ד"האין who says we are talking about doves that can’t fly so צידה is not an issue. See the מגידמשנההל' יו"טפּרקבהל' ה who says that the רמב"ם holds they can even be fully grown doves, since יוני שובך which return to their שובך each night don’t need a full צידה.

מראה מקומות

 

Rabbi Schachne Weinberger 

דף י' ע''א

בית שמאי  אומרים לא יטול 

ראש יוסף

ט"ז אורח חיים סי' תצ"ז סעיף ז

המת בבית 

רע"א, ברכת אברהם

שולחן ערוך יו"ד סי' שע"ב סעיף א

תד"ה ב"ש. רש"ש

דף י' ע"ב

רוב וקרוב

ברכת אברהם

תד"ה איכא חד

צל"ח

קהלת יעקב סי' ח

שם. דבר שיש לו מתירין

מגן אברהם סי' תצ"ז ס"ק י"ד

צל"ח

תד"ה חולין מהרש"אץ מהר"ם שי"ף

-----------------------------------

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)