Resources for Beitzah daf 9
מראה מקומות
Rabbi Yitzchok Gutterman
- The גמרא says at the end of the previous blatt that one should not cover the blood of an animal, חיה , and bird that got mixed together on יו"ט unless one can do it in one shovel. The גמרא asks פּשיטא, and answers you might have thought we make גזירה אטו שתי דקירות, קמ"ל. תוספות asks how could the חכמים be עוקר a דבר תורה? He answers that the חכמים can ben עוקר even a דין דאורייתא if it is בשב ועל תעשה. See the פּמ"ג, פּתיחה כוללת, חלק ראשון אות ט who points out that the חכמים can only partially be עוקר a דין דאורייתא בשב ועל תעשה. They cannot completely delete a mitzvah written in the Torah. For example, we all know that we don’t blow shofar on Shabbos, שמא ילך אצל בקי ויעבירנו ד' אמות ברה"ר. See the ט"ז או"ח סימן תקפּ"ח ס"ק ה where he brings the מזרחי who asks why חז"ל didn’t forbid blowing shofar completely lest you come to be מתקן כלי שיר like they did by all sound making instruments? The ט"ז answers that חז"ל did not have the power to totally remove a mitzvah from the Torah, even בשב ועל תעשה.
- The גמרא says that there is an איסור מראית עין if one carries a ladder that looks like it is for the use of fixing one’s roof. See the תשובות הרשב"א חלק א' סימן צ"א who was asked the following: our גמרא mentions that one cannot hang up their wet garments to dry on שבת as it will look like one laundered them on שבת. What if one hung them up before שבת and just let them stay there on שבת? The רשב"א responded that it is permitted since our גמרא sounds like the only prohibition regarding the סולם (assuming there is an איסור) is to move the סולם משובך לשובך. It’s משמע there is noאיסור to leave it at the first שובך, even though it is possible it was put there for someone to climb to his roof.
- The גמרא says that according to רב, מראית עין is אסור even בחדרי חדרים. See the ר"ן in our sugya who brings that רבינו ניסים doesn’t pasken like רב since there are gemaros that sound like we do allow בחדרי חדרים מראית עין. See תוספות כתובות דף ס' ד"ה ממעכן who is דוחה those gemaros and says that the איסור מראית עין which is forbidden בחדרי חדרים is only forbidden for an איסור דאורייתא. An איסור דרבנן would be permitted בחדרי חדרים (but not in public). See the ביה"ל סימן ש"א סעיף מ"ה who says we can be סומך onתוספות since it is only דרבנן.
- The גמרא says that even שמואל agrees that חלת חו"ל has a שם תרומה once you are קורא שם on it. According to רש"י, the גמרא means that it is officially תרומה, and so it is included in the גזירה לאסור הפרשת תרומות ומעשרות. See תוספות who seems to understand that since it is still a תיקון somewhat, it is included in the גזירה. See the רמב"ם in שבת, פּרק כ"ג הל' י"ד who has a totally different לימוד. According to the רמב"ם, the איסור הפרשת תרומות ומעשרות is דומה למקדיש as well as מתקן. See the אור שמח there who says the רמב"ם for it from our גמרא. In other words, this is how the רמב"ם understood what the גמרא meant when it said that “all would agree that it is considered תרומה when you are קורא שם”.
-----------------------------------
מראה מקומות
Rabbi Schachne Weinberger
דף ט' ע''א
גלגל עיסה מערב יו"ט
רא"ש סי' י"ג
שו"ע סי' תק"ו סעיף ג
ט"ז ס"ק ז' מג"א סק"י
תד"ה גלגל
משנה ברורה סי' תנ"ז ס"ק ו' – ט'
קובץ שיעורים ביצה אות ל"א ול"ב
מראית עין ר"ן
אגרות משה או"ח ח"ב סי' מ'
אגרות משה או"ח ח"ד סי' פ"ב
סולם
משנה ברורה סי' תקי"א ס"ק כ"ח
שער הציון ס"ק מ"א
דף ט' ע"ב
סולם של עליי'
רמב"ם הלכות שבת פרק כ' הלכה ז', והלכות יו"ט פרק ה' ה"ד
מג"א סי' ש"ח ס"ק ל"ח
אי לא דאמרי
ראש יוסף
תד"ה אמר רי' יוחנן
פר"ח סי' תצ"א אות י"ד
-----------------------------------
Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)