Resources for Beitzah daf 8

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman 

1.       The גמרא says that כיסוי הדם can be performed on יו"ט even though removing the shovel and dirt from the ground will create a hole. The reason this is allowed is because you only need the dirt and not the hole. רש"י at the top of the עמוד categorizes this as only an איסור דרבנן since it is viewed as a מקלקל, destructive act. תוספות ד"ה אינו disagrees and say that the reason it is an איסור דרבנן is because it is a מלאכה שאינה צריכה לגופה. In truth, the גמרא in חגיגה דף י' says both answers. The גמרא first says like תוספות but then says that if you hold like רבי יהודה who says מלאכה שאינה צריכה לגופה is חייב, then you will have to say it is פּטור משום מקלקל. It would seem then that רש"י was just using an explanation that works for all, while תוספות was explaining it based on רבי שמעון with whom the הלכה follows. Interestingly, the רמב"ם seems not to fit with our גמרא at all. See the רמב"ם in שביתת יו"ט, פּרק בּ' הל' י"ח who says that even if the shovel was in the dirt and the animal was already slaughtered, one would still not be allowed to dig the hole. This would seem to be against our גמרא which says explicitly that one can dig the hole. See the שער המלך who explains that the רמב"ם does not allow one to dig the hole because he paskens like רבי יהודה that מלאכה שאינה צריכה לגופה is חייב. He understands, like תוספות, that our גמרא is working according to רבי שמעון who is able to use both מלאכה שאינה צריכה לגופה and מקלקל to reduce the level of איסור, whereas רבי יהודה has only מקלקל which is not enough to be דוחה the איסור דרבנן.

2.       תוספות ד"ה אינו asks that if שמחת יו"ט is enough  to allow digging the hole, why is it necessary to have the shovel in the ground before יו"ט? He answers that it is necessary in order to get around the issue of מוקצה. See the מהרש"א who explains תוספות as follows: While the mitzvah of שמחת יו"ט is enough to get around one איסור דרבנן, it cannot get around both מוקצה and מלאכה שאינה צריכה לגופה. See the רא"ש סימן י who says something similar.

3.       The גמרא says that כתישה on יו"ט should be permitted for כיסוי הדם since עשה דוחה לא תעשה. See the רשב"א who asks what the הוה אמינא was, since we never say עשה דוחה לא תעשה in a case where it is אפשר לקיים שניהם. In our case, he can simply cover the blood after יו"ט so why be דוחה  the איסור? He answers that we learn from here that if you can’t do the mitzvah immediately, it is considered אי אפשר לקיים שניהם since you may forget to do it later.

4.       There is a famous  רשב"א brought by the רמ"א in או"ח סימן ש"כ who says that טוחן is similar to בורר in that it is permitted if it is done מיד (for immediate use). See the אגלי טל, טוחן, אות כ"ז who says that even the רשב"א agrees that this היתר does not apply to nonfood items. The proof is from our גמרא. Since the גמרא asks how you can do כיסוי and needs to answer that the dirt is ground up already, we see that מיד must not be a היתר in this case.

5.       The גמרא says that if the ash was made on יו"ט but it is still hot, it can be used for כיסוי. See the רשב"א בדף ל"ג ד"ה אין סומכין who asks that we know that you can’t use firewood to support a pot or door since it is only מוכן for cooking. If so, how can you use ash meant for cooking to cover blood? He answers that since you can cook in the location where the blood is, you can move the ash there even if it isn’t for cooking. This is because the blood is fit to be put there, משא"כ with the firewood supporting the door, one could not light the wood on fire and risk burning burn down the house. It is interesting to note that the מנחת חינוך in מצוה קפּ"ז says that cooked blood is exempt from the mitzvah of כיסוי and says that our גמרא must mean that you wait until the ash cools down before you cover it. I’m not sure if that can fit with the רשב"א.

מראה מקומות

 

Rabbi Schachne Weinberger 

 

דף ח ע''א

תוד"ה ואינו, ע' רש"י סוף דף ז' ע"ב

- ב"ח סוף סי' תצ"ח

- פר"ח סי' תצ"א סקי"ד

 

תוד"ה אמר רב יהודה

- קהלת יעקב ביצה סי' ו'

- שמירת שבת כהלכתא פרק כ"א סק"ח

 

- שם מהרש"א,  קרני ראם

 

- אם אינו ראוי לצלות, מנחת חינוך קפ"ז ד'

 

- כוי אין שוחטין, רא"ש סי' י"א  

 

 

דף ח' ע"ב

- אלא אמר רבא אפר כירה דעתו לוודאי, ראש יוסף

 

- שחט בהמה חי' ועוף ונתערבו דמם, ט"ז סי' תצ"ח ס"ק י"ט

 

- יכול לכסותו בדקירה אחת יש"ש סי' כ"ג

      - ט"ז סי' תצ"ח סוף ס"ק כ"א

      - משנה ברורה סי' תצ"ח ס"ק ק"ב

***********************************

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)