Resources for Beitzah daf 7

מראה מקומות

Rabbi Yitzchok Gutterman

  1. The גמרא mentions that both ב"ש וב"ה agree to the שיעור of אכילה of חמץ on פּסח. They only disagree about the שיעור of בל יראה. There is “ש''ס מחלוקת” as to whether there is a concept of חצי שיעור by איסורים that are unrelated to eating such as בל יראה. See the שאגת אריה סימן פּ"א who says that the איסור of חצי שיעור only applies to איסורי אכילה. His proof is from our גמרא! If חצי שיעור is אסור by בל יראה, then there is no נפקא מינה between ב"ש וב"ה. Normally, the difference as to whether something is fully אסור or just an איסור of חצי שיעור is the חיוב מלקות. Since there is no חיוב מלקות for violating בל יראה (it’s a לאו שאין בו מעשה), there would be no practical difference what the שיעור ofבל יראה is. It must, therefore, be that חצי שיעור only applies to איסורי אכילה. The שאגת אריה’s explanation is as follows: חצי שיעור needs to be חזי לאצטרופי. When one eats a half-כזית and then eats a second half-כזית, one is חייב through adding the two halves together. By contrast, when one has a half-כזית of חמץ in the house and then a day later adds a second half-כזית of חמץ, the half-כזית that sat around yesterday is not part of today’s איסור at all. The איסור is only מכאן ולהבא and not למפרע. As such, this is not considered חזי לאצטרופי. See the פּמ"ג או''ח סימן תמ''ב ס''ק א',א'who says that our גמרא is not a proof since the נ"מ would be חמץ שעבר עליו הפּסח. The קנס ofחמץ שעבר עליו הפּסח only applies if you were actually עובר on בל יראה. Therefore, less than the שיעור would not have a קנס. See also the דגול מרבבה או"ח סימן תמ"ב ס"ז who says חצי שיעור by שאר איסורים is only דרבנן.
  2. The גמרא says that an egg which יצא רובו before יו"ט is permitted on יו"ט according to at least רבי יוחנן, and possibly רב as well. The גמרא also says that if one checked a chicken coop during the day of ערב יו"ט, even if they checked it super well, and then found an egg by night, we can assume that the egg came out most of the way the day before and is therefore permissible on יו"ט. Surprisingly, the רמב"ם does not quote either הלכה. See the צל"ח who offers a fascinating approach. He says that the רמב"ם paskened like the version of our גמרא that had רב and רבי יוחנן disagreeing about these points. Even though we normally pasken like רבי יוחנן (as the גמרא mentioned earlier), here the רמב"ם paskened like רב since this מחלוקת is really לשיטתם by the איסור ביצה שנולדה. רבי יוחנן holds it is אסור משום משקין שזבו. As such, if it came out most of the way, we say רובו ככולו like in all of ש''ס. רב, however, said that it was due to הכנה דרבה. As such, until the egg is actually fully born, it isn’t finished (it tastes different, and can’t hatch). Therefore, רוב won’t help and it is still אסור. According to the version of the גמרא that רב agreed to רבי יוחנן about the היתר of יצאה רובו, we would need to say that since it is a מילתא דלא שכיחא, לא גזרו בה רבנן.
  3. The גמרא tells us that chickens never give birth at night. There is a fascinating discussion about a chicken that gave birth during בין השמשות. Since it is impossible for a chicken to give birth at night, a chicken that gave birth during בין השמשות should be a proof that that time is ודאי יום and not a ספק. See the עיקרי הד"ט סימן י"א who quotes a תשובה about fruit that fell off a tree during בין השמשות at the exact time a chicken laid an egg, and that Rav who wrote the תשובה allowed the fruit to be eaten based on the fact that the chicken laid an egg at that exact time which proves it must be daytime. The עיקרי הד"ט himself said he would not rely on this if it was relevant to an איסור דאורייתא since even though chickens don’t give birth at night, they possibly give birth at twilight.

*********************************

Rabbi Schachne Weinberger

מס' ביצה דף ז ע''א

- למיתבא ליה ביני ביני, ר''ן קידושין דף י''ז ע''ב ד''ה ודאמרינן

- קרבן נתנאל על הרא''ש ס' ט' אות ד'

- רש''ש

- ביצים שנמצאות בעופות

- מחבר יו''ד ס' פ''ז סעיף ה'

- ש''ך סק''ט וסק''י

- פר''ח בצד השו''ע

- האוכל מנבלת עוף טהור

- אתוון דאורייתא כלל א' אות ג'

- קהלות יעקב טהרות סי מ''ג

דף ז ע''ב

- תוס' ד''ה כי לא בדק, ע' ר''ן ד''ה ודווקא

- חתם סופר

- שער המלך הל' יו''ט פ''ד הכ''ד

- חמץ\שאור, חתם סופר

- כיסוי הדם, מחבר יו''ד ס' כ''א סעיף כ''א

- רמ''א שם, ט''ז ס''ק י''ז

- דלמא ממליך, שיטה מקובצת

- רמב''ן במלחמות דף ד' ע''א בדפי הרי''ף

******************************************

Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)