Resources for Beitzah Daf 6
מראה מקומות
Rabbi Yitzchok Gutterman
- The גמרא says that if someone dies on יו"ט ראשון, we can have גוים bury the מת. If he died on יו"ט שני, even a ישראל can bury him. מר זוטרא qualifies this by saying that this is only true if the מת would begin to decompose if you didn’t bury him. Otherwise, you would not be to bury him. רב אשי disagrees and says it is permitted to bury him even if the body would not begin to decompose. There is a מחלוקת ראשונים regarding how to apply מר זוטרא’s comment. See רש"י on our דף who explains that their מחלוקת is regarding when Jews can participate in the burial. Presumably, גוים can bury the מת whether the body will decompose or not, even according to מר זוטרא. However, see the רא"ש in סימן ה who brings רש"י in שבת קל"ט who says that if the body won’t decompose, even גוים can’t bury the מת. This seems to indicate that רש"י in שבת learned that מר זוטרא was even qualifying the היתר of using גוים and not just limiting when Jews could bury the מת. The רא"ש argues and says that all agree that גוים can bury the מת whether it is beginning to decompose or not, since כבוד הבריות is enough to permit אמירה לעכו"ם. The מחלוקת only begins regarding a Jew’s involvement. See the ר"ן in our סוגיא who has a third opinion, namely, even רב אשי agrees that on the first day the body must have started to decompose, even though one will only use גוים The reason is that since the first day is דאורייתא, it is more חמור.
- As mentioned above, the גמרא allows for the burial of a מת at least through גוים and even through Jews on the second day of יו"ט. On a practical level, see שו"ת אגרות משה ח"ג או"ח סי' ע"ו who says that nowadays it is always forbidden to bury a מת, even on יו"ט שני, even using גוים. The reason is that since refrigeration is widely available today, חז"ל would never have allowed one to even use a גוי since חילול יו"ט itself is a בזיון המת and if the מת will never come to decompose, there is no reason to be מתיר. He says that even according to רב אשי who allowed burial on יו"ט שני even if the body wouldn’t decompose (since כחול שויוה רבנן), the reasoning was still connected to בזיון המת. In other words, רב אשי was concerned that if we only allow burial on יו"ט שני under special circumstances, then it would still be a מעשה עבירה which we would only allowבשעת הדחק and that itself is a בזיון המת. Therefore, חז"ל made it מותר לגמרי. But in places where the body will never decompose, חז"ל would never have said their היתר. This is the prevailing custom in Litvish circles, while many Chassidim still rely on the דינא דגמרא and conduct burials on יו"ט.
- See the קובץ שיעורים אות כ"ה who says that the fact that חז"ל allowed us to bury a person through the use of גוים shows that you must be able to be מקיים the mitzvah of קבורה through a גוי. This would seem surprising since a גוי cannot be a שליח for a Jew, so how does the act of the גוי transfer to the Jew? He answers that when the purpose of the mitzvah is focused on the result and not the act, then you can be יוצא without the use of שליחות. Since the purpose of burying someone is כבוד המת, the focus of the mitzvah is result oriented and not focused on the act of burial. Therefore, one can even be יוצא with a גוי. See the מהר"ח אור זרוע סימן קכ"ח, who says a very similar יסוד but from a very different angle. The מהר"ח אור זרוע asks why is it that one can be מקיים the mitzvah of שחיטה, הפרשת חלה, וקידושין through שליחות, but one cannot be מקיים the mitzvah of סוכה, תפילין, ואכילת מצה with שליחות. He answers that any mitzvah where the focus is the outcome like קידושין, then one can use שליחות. Where the focus is the מעשה alone, such as by אכילת מצה, then one cannot use שליחות.
**********************************
מס' ביצה דף ו ע''א
Rabbi Schachne Weinberger
- יתעסקו בו עממין, קובץ שיעורים אות כ''ד וכ''ה
- רש''י ד''ה לא אמרן, ראש יוסף
- ר''ן דף ג' ע''א בדפי הרי''ף
- רע''א
- אגרות משה או''ח ח''ג ס' ע''ו
- אמר רבא מניח...ומתנה, רמב''ם הל' יו'ט פ''ו הי''ד, הגר' חיים
- אפרוח שנולד, שו''ע ס' תקי''ג סעיף ח', ט''ז י''א, מג''א ט''ו
דף ו ע''ב
- עגל שנולד ביו''ט, תוס' ד''ה עגל, ומהר''ם
- ים של שלמה ס' י''א
- רא''ש ס' ז'
- יו''ד ס' ט''ו, סעיף ב', וט''ז סק''ב
- אפיקי ים ח''ב ס' י''ח אות ב'
- השוחט את התרנגולת ומצא בה ביצים גמורות
- ר''ן דף א' ע''ב בדפי הרי''ף ד''ה ומדפרכינן [בשם רבינו אפרים, והרמב''ן]
******************************************
Click below to download daf summary by Rabbi Chaim Smulowitz (in PDF)