Netilas Yadayim (Part 3)
When To Recite The Bracha
1. The poskim discuss whether one should recite the bracha while his hands are still wet or perhaps wait for his hands to be dried. 1) The Ben Ish Chai (Toldos 5) writes that immediately after washing the hands a blessing is to be said and one is not to delay it until after the hands dry. This is because according to the Arizal the impurity leaves the hands immediately upon being washed a third time, even before the drying and hence the blessing is not to be delayed. He adds that this is also the opinion of the great mekubal Rav Shalom Sharabi zt”l. Harav Ovadia Yosef zt”l (Yabia Omer 9:85) likewise rules that one should recite the bracha while his hands are still wet. 2) The Magen Avraham and the Mishnah Berurah (4:2) write that “one does not need to wait until the hands dry to recite the blessing.” After analyzing their words it is clear that they do not write that one must say the blessing prior to drying (as the Ben Ish Chai did) but rather it is not necessary to dry it. This implies that one can delay the blessing if he so chooses. 3) There are Poskim who rule that one must dry the hands prior to the blessing, being that according to them the impurity does not leave the hands until the water of the washing is dried. This opinion is found in the Machazik Bracha in name of Oar Tzaddikim in name of Mahram Nigrin. The Mishnah Berurah notes that this is not the accepted view. The Chabad custom (Minhagim page 5) however is to dry the hands prior to reciting the blessing.
2. As stated above, one should wash one’s hands immediately upon awakening. If one needs the bathroom, he is to wash his hands near his bed without saying a blessing, immediately proceed to use the bathroom, and immediately after leaving the bathroom he is to wash his hands a second time and recite the blessing of Al Netilas Yadayim. (Mishnah Berurah 4:4)
3. According to the Chaya Adam and Vilna Gaon (cited by Mishnah Berura) if after having gone to the bathroom one will still not be ready for davening and will have to go to the bathroom another time before davening (as is common when one wakes up a long time before davening), one should wash without a bracha upon waking up, wash a second time without a bracha after having gone to the bathroom the first time, and then wash a third time with a bracha of Al Netilat Yadayim when one is ready for davening after having gone to the bathroom a second time. This also seems to be the view of the Mishnah Berurah, who adds that one should then recite the blessing of Asher Yatzar and the rest of the morning blessings. A similar view was expressed by Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l (Halichos Shlomo page 23). However, the Shaarei Teshuva and Aruch Hashulchan disagree and rule that one should recite the blessing immediately after using the bathroom for the first time.
כתב המשנה ברורה בס”ק ד’: “והח”א כתב דנכון להמתין מלברך ענט”י עד לאחר שמנקה עצמו ורוצה להתפלל עי”ש טעמו אח”כ מצאתי בספר מעשה רב שכן היה נוהג הגר”א ז”ל”. וביאר הסוגיא ביתר שאת שם בביאור הלכה ששאל זו תלוי במחלוקת בין הרא”שּ והרשב”א, וז”ל: “וזה לשון הח”א בכלל ז’ ס”ו נכון להמתין לברך ענט”י עד לאחר שמנקה עצמו ורוצה להתפלל דאז יצא לכ”ע אבל כשבירך מקודם ואח”כ יפנה להרא”ש צריך לחזור ולברך ואף דלא קי”ל הכי מ”מ נכון ליזהר בזה. שם במ”א סק”א. עכ”ל. (משמע שהיה לו גירסא אחרת במ”א ובאמת לפי מה שכתוב לפנינו אין לו שום ביאור ועיין באחרונים) וכ”כ הגאון ר’ חיים צאנזאר בהגהותיו. ומשמע מן הח”א דמי שהוא קם זמן הרבה קודם התפלה אפילו אם הטיל מי רגלים דזה כבר נקרא בשם עשיית צרכים מ”מ כיון דמסתמא כשיגיע בבוקר זמן תפלה ילך בבית הכסא לנקות עצמו ימתין עתה מברכת ענט”י עד הבוקר כשינקה עצמו קודם התפלה כדי לצאת דעת הרא”ש דס”ל דעיקרה ניתקן בשביל התפלה ולכאורה קשה על עצתו איך יצא עתה בברכתו אליבא דהרשב”א הלא במה שנטל ידיו תיכף כשקם יצא ידי חובת נטילה ואיך יאמר עתה על הנטילה השנייה וצונו על נט”י ולומר דהברכה זו קאי על נטילה ראשונה הלא יש הפסק גדול ולכתחילה יש ליזהר בזה מאוד כמבואר בהרבה אחרונים בסימן ו’ עי”ש אמנם באמת אפשר ליישב דהרי כתב הב”י בסימן ו’ דלטעם הרשב”א דמשום בריה חדשה נוכל לאחרה ולסדרה עם שאר הברכות אף דהוא הפסק גדול אך א”כ יהיה צריך לברך אח”ז תיכף גם שאר ברכות השחר. ומסתימת לשון השע”ת בסימן ו’ סק”ה משמע שאין סובר כהח”א אלא תיכף אחר עשיית הצרכים מברך ענט”י וא”י וכן בדה”ח לא נזכר שום חילוק בענין זה ואפשר שהטעם הוא משום קושייתנו הנ”ל וכן מוכח בשע”ת סק”ד שזו היא שיטתו. אח”כ מצאתי בספר מעשה רב כהח”א שכתב שיש לסמוך ברכת ענט”י לתפלה ולא יאמר אותו תיכף כשקם כשאין דעתו להתפלל מיד ובלבד שלא ישכח עכ”ל ואף דיש לדחות דהוא קאי שם לשיטתו דפסק שם כהרא”ש דצריך לברך לכל תפלה משא”כ לדידן מ”מ יותר טוב לעשות כהח”א דזה אליבא דהרא”ש בוודאי יוצא ואפשר גם להרשב”א לפי מה שכתב הב”י וכנ”ל משא”כ אם לא יעשה כוותיה להרא”ש בוודאי אינו יוצא וכדמוכח בתשובת הרא”ש שהובא בב”י. וגם מהרמב”ם משמע שסובר כהרא”ש דהעיקר ניתקן נט”י בשביל התפלה ולא בשביל בריה חדשה מדסובר דצריך לברך לכל תפלה בפרק ד’ מהלכות תפלה הלכה ג’ והובא בב”י לקמן בסימן צ”ב:”.
ודעת הערוך השלחן בסימן ד’ שיכול לברך מיד בבוקר אף לדעת הרא”ש, וז”ל: “וראיתי לגדולים שתפסו דלדעת הרא”ש בהכרח להסמיך ברכה זו לתפילה דווקא, כיון שנתקנה משום תפילה. ולעניות דעתי מוכח מהרא”ש עצמו שאינו כן, שהרי כתב בתשובה כלל ד’, והביאו הטור לקמן סוף סימן מ”ז, וזה לשונו: המשכים ללמוד קודם עלות השחר יברך “על נטילת ידים” ו”אשר יצר” וכו’ עד כאן לשונו. והרי עדיין אינו זמן תפילה והוא יושב ללמוד, ועם כל זה מברך “על נטילת ידים”! אלא ודאי דתקנת הברכה היתה משום תפילה, אך תקנוה שיברכה מיד בקומו ממיטתו. וכן מוכח מהרמב”ם ומהגמרא, שתקנוה בין ברכות השחר. וכן עיקר לדינא. (ועיין חיי אדם כלל ז’, ובמעשה רב. ולעניות דעתי נראה כמו שכתבתי.)
4. The previous argument would also apply to a case where one wakes up without needing to use the bathroom, but he will need the bathroom later on before davening, according to the Chayei Adam, Vilna Gaon and Rav Shlomo Zalman Auerbach zt”l one should only recite the bracha after having used the bathroom and when he is ready to daven. However, according to the Shaarei Teshuva and the Aruch Hashulchan one should recite the bracha after washing his hands when he wakes up.
5. Some Ashkenazim have the custom to wash their hands in their home, not recite a blessing, travel immediately to Shul and then recite the blessings of Al Netilas Yadayim, Ashar Yatzar and the rests of the birchas hashachar during davening. (Rama 6:2) However, the Kaf Hachaim and the Mishnah Berurah write the achronim agree that the proper approach is to recite the bracha of al netilas yadayim at home after immediately after washing one’s hands.
6. If one forgot to recite the bracha of al netilas yadayim before davening he may not recite it after davening. (Mishnah Berurah 4:1)
Rabbi Zakutinsky recently published a halacha sefer in English (with helpful Hebrew footnotes) addressing the laws and customs of the Jewish wedding, from the engagement period through shana rishona. Written for laymen and rabbis alike, The Gates of Joy elucidates and explains the halachos and customs of Ashkenazim, Sephardim, and Chassidim, including Chabad Chassidim. See a sample of The Gates of Joy here and email avizakutinsky@gmail.com to order. Say you saw it on OU Torah for a 25% discount!