Dancing at a Wedding
1.It is a mitzvah to dance before the chosson and kallah. (Shulchan Aruch 65)
2. The Shulchan Aruch (E.H. 23:6) rules that one must be careful when riding any animal to sit on a saddle. Sitting on an animal without a saddle can cause potential problems in the laws of tznius (modesty). Harav Chaim Palag’i (Ruach Chaim O.C. 669:8) therefore rules that a chosson should not be put on someone’s shoulders at his wedding. The Tzitz Eliezer (vol. 12 page 192) cites the view of Harav Chaim Palag’i as normative halacha. Harav Shmuel Wosner shlit”a (Shevet Halevi 6:103:2, 6:229) also prohibits placing the chosson on someone’s shoulders. Accordingly, the chosson would be lifted up on a chair.
עיין בדרושי חתונה מהאדמו”ר האמצעי מחב”ד דף קמ”ו שכתב: וכל עיקר המצוה להגביה ולנשאות החו”כ בהילוך רוב עם ואנשים חשובים יושבים אצל החתן
There were poskim who did rule leniently and allowed a chosson to be carried on someone’s shoulders. They explain that since the chosson is scared to fall there is no concern of inappropriate thoughts (see Az Nidberu 13:59 and Shalmei Simcha page 319). Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l and Harav Ovadia Yosef zt”l feel that while there may be basis to rule leniently, it is preferred to act strictly. The Steipler Gaon zt”l also rules that it is best to be avoided. (see Shalmei Simcha ibid., Machaneh L’Chaim 10:25, and Orchos Rabbeinu vol. 1 page 224)
3. Mixed dancing at weddings is forbidden. As the Aruch Hashulchan writes, “Mixed dancing is one of the gravest sins.” It does not matter whether the men and woman are holding hands when they dance or if they are dancing together without physical contact.
הגאון רבי משה פיינשטין זצ”ל בשו”ת אגרות משה אה”ע ח”ב ס’ י”ג כתב: “הנה בדבר ריקודים בתערובות אנשים ונשים הוא דבר פשוט שאסור אף עצם הדבר, ולהרמב”ם פכ”א מאיב ה”א הוא לאו מדאורייתא שלוקין עליו, לבד איסורים אחרים הבאים מזה שעובד על ונשמרת מכל דבר רע שהוא האיסור על הרהור בנשים כדאיתא בכתובות דף מ”ו, והרבה פעמים גם על איסור הוצאת זרע לבטלה”. כמו כן מצאתי בבן איש חי פרשת שופטים שכתב שאפילו ריקוד נשים לבדן אסור לפני האנשים מחמת שיתגרה היצר הרע באנשים הרואים אותן. וראה בשו”ת מנחת יצחק ח”ה ס’ צ”ט שכתב דהוי אביזריעא דג”ע דבכלל יהרג ועל יעבור, וראה עוד בערוך השלחן ס’ תקכ”ט ס”ק ז’ שכתב דריקודי תערובות הן מעונות הגדולים ועונשים גדול גדול מאוד. וא”צ להאריך בזה. ועיין בספר ילקוט יוסף דף קצ”ה שכתב דחתן שחלק מבני משפחתו חילוניים, וחושש שירקדו ריקודים מעורבים, עליו לצוות לתזמורת שאם יתחילו בריקודים מעורבים יפסיק מיד את התזמורת. וראוי לכל חברי החתן שירקדו ביתר שאת וביתר עוז כדי למנוע ריקודים מעורבים. הנה ע”פ הנ”ל מבואר שאסור לרקוד עם הנשים אף כשאינו נוגע להן, עוד יש לציין שהריקודין מעורבים אסורים גם משום הפריצות הכרוכות אשר אלו הרוקדים בתערובות אי אפשר להמלט מהן. גם אזכיר שבשו”ת אגרות משה או”ח ח”ד ס’ ל”ה כתוב דלרקוד אף עם פנויות טהורות הוא דבר אסור, וראה שם שא”א להתיר הנ”ל מאיזה טעם שיהיה. וכן עיין בזה בשו”ת שאילת אהרן מהג”ר אהרן פעלדר זצ”ל סימן י’
4. Spouses may not dance with each other at a wedding.
בשו”ת שאילת אהרן הנ”ל כתב, וז”ל: “ועכשיו נדון במה שטוענים אנשים ונשים שהם אינם רוקדים רק עם זווגם בזמן שהם מותרות להיות ביחד, ואף שלכאורה היא טענה יפה, אולם האמת הוא שגם זה אסור לפי הטעמים דלהלן. ראשית דבר, הלא כתוב ברמ”א (אה”ע ס’ כ”א ס”ה) וי”א דאין לנהוג אפילו עם אשתו בדברים של חיבה בפני אחרים, וממילא כ”ש וכ”ש כשמרקדים ומדקדקים בריקודים שעל ידי זה באים המסתכלים להתאוות באשתו ועוברים אף על הלאו של לא תחמוד אשת רעך (שמות כ’, י”ד) שודאי אסור לרקוד בפי אחרים. וע’ ט”ז בתחילת הסימן שם. שנית, כתוב בשו”ת זכרון יוסף (ס’ י”ז המובא בביאור הלכה ס’ של”ט) שנוסף למה שעוברים על דת ודין תורתנו הקדושה גם רעה גמלו לנפשם שעוברים על דת יהודית, וראה שו”ע (אה”ע ס’ קט”ו ס”ד). והנה, עוד מצאתי בשו”ת משנה הלכות (ח”ד ס’ ע”ב) ששאל על הפסוק (ירמי’ ל”א) אז תשמח בתולה במחול ובחורים וזקנים יחדיו, דלמה לא כתב הנביא אז ישמחו איש ואשתו ומסיק דמהאי פסוק נראה דכה”ג אסור לרקוד עם אשתו בפרהסיא, וראה בספר חסידים (ס’ קס”ח). ועוד בו שלישית, לפי מה שכתוב בכל בו (סוף ס’ ס”ו) דשמו חרם למנוע אנשים ונשים מלהיות במחול יחדיו ועיין ספר הצנע לכת (עמ’ 75 אות 87) שמציין כמה ראשונים ואחרונים מדורות שונים שגם כן תקנו חרמים נגד פרצה הזאת. והלום מצאתי בספר טל אמרתי על תורת מנהגי איסור (עמ’ ק”ב) שמצטט דברי הרד”קּ שכתב שהסכימו שלא ירקדו הנשואין עם הנשואות מפני שיש בזה נדנוד עבירה. מכל הנ”ל, פשוט וברור דלכל הפחות אסור לרקוד עם אשתו בפרהסיא, ואולי אף מעשה מגונה זו גם בכלל החרם. סיכום הדברים שלא לבד שאסור לרקוד עם אשה האסורה לו משום הבטה ונגיעה של חיבה ואיסורים אחרים, אלא אף אסור לרקוד עם אשתו בפרהסיא משום הנ”ל, וכן משום שעוברים על דת יהודית
5. Men are not allowed to watch the women dance. It is therefore imperative that a proper mechitzah be set up to obstruct the view of the woman dancing from the men. (Ben Ish Chai Shoftim 18)
6. The poskim rule that a man cannot dress up as a woman and a woman may not dress as a man during the dancing. Cross-dressing is forbidden and doing so at a wedding is no exception. (Mishnah Berurah 696:30)
If you have a question, comment, or an idea for an article please email me at avizakutinsky@gmail.com.
Rabbi Zakutinsky recently published a halacha sefer in English (with helpful Hebrew footnotes) addressing the laws and customs of the Jewish wedding, from the engagement period through shana rishona. Written for laymen and rabbis alike, The Gates of Joy elucidates and explains the halachos and customs of Ashkenazim, Sephardim, and Chassidim, including Chabad Chassidim. See a sample of The Gates of Joy here and email avizakutinsky@gmail.com to order. Say you saw it on OU Torah for a 25% discount!